Kundservice | Bli företagskund                                                                       Skapa Kundklubb login och ta del av era medlemserbjudanden eller använd produktkod!

KUNDTJÄNST

1. Köp
Beställningar kan göras online på Nordiccom.se och bekräftas av Nordiccom via e-post eller att ringa in sin beställning går också bra.
Beställningar gjorda av personer under 18 år kräver målsmans godkännande.

2. Priser
Alla priser som visas på Nordiccom.se är inklusive moms för konsument. Inga andra avgifter tillkommer.
Alla priser som visas på Nordiccom.se inloggnings sida för återförsäljare är exklusive moms. Avgifter tillkommer.
Det pris som anges för en produkt när en beställning godkänns av kunden påverkas inte av eventuella framtida prisändringar. Det innebär tex att om Nordiccom tvingas höja priset på en produkt som ingår i en beställning så betalar kunden fortfarande det lägre priset som gällde vid beställningen.

Leverans sker i dagsläget med Posten och Schenker och vilken som används beror på beställningens storlek. Kunden kan i de flesta fall välja det fraktalternativ som passar bäst och betala ett självkostnadspris om denne önskar ett annat alternativ än det billigaste.

Nordiccom reserverar sig för felaktiga priser på sajten och i alla typer av marknadsföring. Eventuella fel korrigeras så fort som möjligt av Nordiccom.

3. Betalning
Nordiccom erbjuder flera olika alternativ för betalning av beställda produkter:


Klarna Faktura:
Vi erbjuder tjänsten Klarna Faktura tillsammans med Klarna för 35:- och du kan läsa aktuella villkor här:
Köpvillkor Klarna Faktura...


Klarna Delbetalning:
Vi erbjuder tjänsten Delbetalning tillsammans med Klarna och du kan läsa aktuella villkor här:
Villkor för Klarna Delbetalning...
Allmänna kontovillkor för Klarna...


Förskott:
Kunden mottager bekräftelse från oss samt instruktioner om vilka konton betalningen ska sättas in på. När vi mottagit bekräftelse på betalningen sker utleverans av beställda produkter.
OBS: Produkterna i beställningen reserveras inte i vårt system förrän betalningen är mottagen på vårt konto.

Nordiccom Faktura:
Nordiccom erbjuder faktura för återförsäljare, betaltid enligt överenskommet med respektive butik.

Alla produkter ägs av Nordiccom AB tills full betalning är erlagd.

Nordiccom samarbetar enbart med företag som uppfyller alla säkerhetskrav och certifieringar som respektive betalningstyp kräver, tex PCI DSS för kortbetalningar (PayEx).

4. Leveranstid
Vid varje produkt på nordiccom.se visas en uppskattning på hur många dagar produkten tar att leverera. Observera att detta är en uppskattning och att avvikelser kan förekomma.

Produkter som vi lagerför skickas normalt samma dag som beställning godkänts av Nordiccom (beviljat köp mot faktura eller mottagande av förskottsbetalning). Beroende på vilken dag i veckan beställning är klar för leverans kan leveranstiden variera mellan 2 och 5 dagar.

5. Leverans
Nordiccom anlitar bland annat Posten och DHL för leveranser.

Med DHL/PostNord och ombud standard används för ett paket upp till 20kg.

Med DHL/PostNord levereras de paket som är för stora för att levereras med Postens pakettjänster. Till exempel större högtalarsystem eller stora beställningar med flera produkter som ger en hög total vikt (mer än ca 20 Kg). Leverans sker till den angivna leveransadressen på dagtid (9:00 - 16:00).
Om du inte är hemma när transportören skall leverera körs godset tillbaka till din närmsta Schenker-terminal. Du kan sedan kontakta Schenker för att lösa leveransen eller om du själv vill hämta upp hos dem. Schenker Aviserar privatpersoner innan leverans.
I Schenkers tjänst ingår framkörning till porten i hus med lägenheter och till tomtgräns för de som bor i villa, radhus etc. Behöver du hjälp med uppbärning av varorna så kontakta oss för bokning av den extratjänsten (medför extra kostnad).

Synliga fraktskador skall anmälas direkt på fraktsedeln vid mottagandet av varan.

Dolda fraktskador anmäls inom 5 dagar till NordicCom:
service@nordiccom.se


6. Garantier
Från och med 2013-01-01 ger Nordiccom dig som kund 2 års garanti från faktura/kontantnotedatum på alla normala lagervaror som ingår i vårt sortiment på www.nordiccom.se och som inte är med på listan över undantag nedan. Med garanti menas den gängse betydelsen av garanti och gäller som minst de rättigheter du har som kund enligt svensk lag. Garantin gäller ursprungsfel som uppstår vid normalt användande och skötsel enligt tillverkarens manual. I händelse av fel på varan som innefattas av garantin har Nordiccom enligt lag rätt att reparera varan för samma fel upp till tre gånger och därefter erbjuda kund ny vara med motsvarande prestanda, prisavdrag eller hävande av köp. Om köparen har haft nytta av varan har säljaren rätt att göra ett avdrag för detta. Mer information kring lagreglering kring garantier finns på Konsumentverket.se.

Varumärke med 2års Garanti

TCL - 2år 
CT Collection - 2år
Ravanson - 2år

Den 2 åriga garantin gäller EJ för:
- Hörlurar (tillverkarens garanti gäller)
- Datorer/Nätverk (tillverkarens garanti gäller)
- Projektorlampor (tillverkarens garanti gäller)
- Spelkonsoler (tillverkarens garanti gäller)
- Tillbehör (tillverkarens garanti gäller)
- Lagringsmedia och andra förbrukningsvaror
- Monteringsprodukter, tejp, buntband och dylikt
- Rengöringsprodukter, tex skärmrengöring
- Batterier, färg osv
- Varor som säljs som demo eller servade produkter (1 års garanti gäller)
- Specialbeställningar utanför ordinarie sortiment (1 års garanti gäller om inget annat överenskommet)
- Produkter med förväntad livslängd under 3år eller bäst före-datum understigande 3år
- Hårddiskar och datorminnen
- Bluetooth Vibration Speaker 1år
- Småvitt (tillverkarens garanti gäller)
- Telefoner (1år eller tillverkarens garanti gäller)
- Xiaomi 1år (ladda ner PDF)

Den utökade garantin (2 år eller mer) gäller enbart den ursprunglige kunden om denne är privatperson. Vid eventuell vidareförsäljning av varan eller om kund är ett företag är det istället tillverkarens egna garantier som gäller och i de flesta fall är det 1års garanti.

 

7. Service

Nordiccom garantiservice sköts av respektive tillverkares serviceverkstad. Kontakta oss om du vill ha information om serviceverkstäderna.
För Garantiservice av våra varumärken CT Collection, Ravanson, Vaco, Mateko och Blaupunkt AC kontakta oss på Nordiccom: service@nordiccom.se


8. Ångerrätt
Distans- och hemförsäljningslagen säger följande:
"12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick."

"5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt."

Vi köp av produkt enligt paragraf 5 ovan kommer Nordiccom att kontakta kunden för ett skriftligt avtal.

För produkter som inte returneras i sitt ursprungliga skick kommer Nordiccom att debitera kunden de kostnader Nordiccom lider för att återställa produkten.

Fraktkostnaden för att skicka tillbaks produkten till Nordiccom står kunden för. Om produkten har betalats av kunden måste Nordiccom betala tillbaka summan inom 30 dagar efter det att produkten mottagits av Nordiccom.

Länk till lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Rubriken-upphor-att-galla-U2_sfs-2005-59/.

Nordiccom lämnar öppet köp i 30 dagar på oöppnade produkter. Kunden står själv för eventuell returfrakt.

Öppet köp gäller ej produkter som specialtillverkas åt kund.

För att förenkla ditt utnyttjande av ångerrätten så rekommenderar vi att du tar kontakt med Nordiccom enligt anvisningarna nedan (9. Reklamation/Fel på produkt).

9. Reklamation/Fel på produkt
Vid alla typer av reklamationer förenklas ärendet om Nordiccom kontaktas innan någon produkt skickas av kunden.

Vid en reklamation ska produkten helst packas i originalförpackningen.

Nordiccom tar inget ansvar för produkter som emballerats undermåligt av kunden.

Kontakt tas via detta formulär och kunden kommer då att mottaga instruktioner för hur produkten ska skickas. Om formuläret av någon anledning inte kan användas kontaktar du Nordiccom på något av följande vis:
Mail: service@nordiccom.se
Telefon: 072-565 37 39

Nordiccom löser inte ut returnerade produkter som medför några kostnader för Nordiccom (om produkten t.ex. skickats mot postförskott). Vid fel på produkt står Nordiccom för frakten från kund till serviceverkstad eller Nordiccom (vi skickar fraktsedlar) inom Sverige.

Dukar som rullas ut och in i en kassett, dvs alla utom ramspända, kan med tiden bli vågiga. Enda sättet att undvika det är att köpa en ramspänd duk. Har din duk blivit vågig kan du prova att dra åt sidorna längst ner på duken så kan det bli bättre. Vågig duk är ingen anledning till reklamation.

De TV-apparater som använder bakgrundsbelysning som ljuskälla kan på grund av dess konstruktion släppa igenom ljus lite ojämnt på panelen. Svärtan kan då bli lite gråaktig. Det är inget fel på TV:n och kan oftast justeras genom TV:ns inställningar till att minimeras till ett acceptabelt resultat. Är man väldigt känslig för detta fenomen bör man välja till exempel en OLED-TV istället för LCD.


Nordiccom följer Allmänna reklamationsnämndens beslut.

10. Produktinformation
Den produktinformation som anges vid varje produkt baseras på offentlig information från tillverkaren eller distributören. Informationen kan när som helst ändras av tillverkaren. Nordiccom försöker alltid hålla produktinformationen uppdaterad men kan inte på något sätt ansvara för att den är korrekt. Är du osäker på något om produkten så kontakta i första hand tillverkaren och i andra hand Nordiccom.

De omdömen som finns i produktexterna är antingen tillverkarens, testarens eller Nordiccoms. Dessa omdömen är subjektiva och det är inte säkert att köparen kommer att tycka likadant. Omdömena kan inte användas som ett argument för att häva ett köp.

Alla produkter och tjänster som Nordiccom säljer är avsedda att användas i Sverige. Eventuella undantag från detta anges i respektive produkttext.

11. Personuppgifter
Nordiccom sparar enbart personuppgifter som behövs för att kunna levererar och ge support på de produkter som ingår i en beställning. Kontokortsnummer sparas inte av Nordiccom.

Alla uppgifter sparas i en lösenordsskyddad databas och i kassan är all kommunikation mellan kund, Nordiccom och betaltjänster krypterad med SSL (HTTPS).

Som kund till Nordiccom har du rätt att få ta del av de personuppgifter vi har sparade om just dig, få dem ändrade och raderade.